Home Aktualności „O tym co zrobić, żeby Twój startup pojawił się w mediach” – relacja z panelu EU-Startups Summit 2022

„O tym co zrobić, żeby Twój startup pojawił się w mediach” – relacja z panelu EU-Startups Summit 2022

Małopolska Innovation Rocket

Jednym z wydarzeń EU Startup Summit był panel dyskusyjny, w którym uczestnicy o opowiedzieli o swoich doświadczeniach w mediach, zajmujących się tematyką technologii innowacji i startupów oraz o tym jak skutecznie pitchować w mediach.

Prelegentami panelu „Nawigacja po mediach startupowych: kim są gracze i jak zostać wyróżnionym?” byli przedstawiciele portali takich jak Silicon Canals, TechCrunch, EU Startup (organizator wydarzenia) oraz CEW Communications.

Paneliści zwrócili uwagę na to, że przede wszystkim firmy i ich założyciele mają mylne wyobrażenie o tym czym są media, jak funkcjonują i jak bardzo są potrzebne dla rozwoju startupu. Wielu z nich blednie próbuje trafić do mediów np. po prostu wysyłając im press release z prośba o publikacje. Aby nie popełniać podstawowych błędów w nawiązywaniu kontaktu z mediami, paneliści zaprezentowali kilka rad:

Najważniejsze dla dziennikarza jest zobaczyć dobrą historię, ponieważ jak mówili, dobry pomysł sam się nie sprzeda. Każda idea czy koncept powinien być opakowany w odpowiednia historię i dopiero taki produkt ma szanse na sukces. Przede wszystkim należy pokazać mediom, dlaczego produkt czy rozwiązanie, który oferujemy jest ważne w danym momencie, dlaczego warto o nim mówić i dlaczego ma szanse stać się produktem, który zrewolucjonizuje sektor.

Media specjalizujące się w startupach poszukują prawdziwych innowacji, a nie zmodernizowanych produktów, które już zaistniały już a rynku. Dlatego w pomysłach przesyłanych przez startupy szukają odpowiedzi na pytajna:

-Dlaczego naprawdę się liczysz?

-Co jest specjalnego w Twojej firmie?

-Jakie problemy rozwiązuje?

-Dlaczego zmieni świat?

Prelegenci zwrócili także uwagę na kwestie takie jak: do kogo się zwracać oraz jak to robić. Ważne jest m.in. żeby szukać dziennikarzy którzy zajmują się tematyką powiązaną z Twoją firmą. Łatwiej zainteresować specjalistę danej dziedziny niż zwykłego dziennikarza.

Oprócz tego kazali zwracać szczególną uwagę na tytuły maila, które firmy wyłają do mediów. To właśnie tytuł jest pierwszym kontaktem na linii firma-redaktor, to on zachęca lub zniechęca do odczytania wiadomości. Zapowiada także o tym co jest w treści, nieraz może świadczyć to twojej kreatywności.

Ostatnia, równie ważna kwestia to: „Nie poddawaj się przy barku odpowiedzi”. Jak wspomnieli redaktorzy, jest tysiące firm które próbują dotrzeć do mediów, dlatego pojawienie się w mediach nie jest takie proste. Jeśli nie uda się tym razem, być może dotrzesz do nich za kilka tygodni lub miesięcy. „Im bardziej cierpliwy jesteś, tym większe prawdopodobieństwo ze zostaniesz opublikowany.”

Jeśli Twojej firmie zależy na zaistnienie na lamach znanych, międzynarodowych tytułów, koniecznie trzymajcie się zasad i rad przedstawionych na EU Startup Summit.

Skip to content