Home Aktualności Panel dyskusyjny: Dlaczego niektóre startupy powinny wchodzić na nowe rynki, a inne – nie?

Panel dyskusyjny: Dlaczego niektóre startupy powinny wchodzić na nowe rynki, a inne – nie?

Małopolska Innovation Rocket

Podczas kolejnego dnia Web Summit 2021 w Lizbonie odbył się panel dyskusyjny dotyczący internacjonalizacji firm.

Panel dyskusyjny: Dlaczego niektóre startupy powinny wchodzić na nowe rynki, a inne – nie?

Organizatorzy: CCA Law FirmFM/Derraik

Uczestnicy:

Fabiana Fagundes (Founding Partner at FM/Derraik)

Domingos Crus (Managing Partner at CCA Law Firm)

Victor Ribeiro (EVP Product Development at Gympass)

Roberto Grosman (COO at Descomplica)

Rozpoczynając dyskusję, przedstawiciel firmy Gympass przedstawił historię międzynarodowego rozwoju swojej firmy. Firma Gympass pochodzi z Brazylii. Mimo dużych rozmiarów brazylijskiego rynku, firma zdecydowała się na internacjonalizację i z sukcesem rozwija się na wielu zagranicznych. Przedstawiciel Gympass podkreślił, że planując ekspansję na nowe rynki należy szukać dokładnych informacji na temat potencjalnych inwestorów i konsumentów. Firma Gympass oferuje szeroki wachlarz usług well-being, wśród których są siłownie, fitness studia oraz aplikacje mobilne.

Wszyscy paneliści, mówiąc o internacjonalizacji, podkreślali kwestię różnic kulturowych w poszczególnych krajach. Decydując się na internacjonalizację, warto przeanalizować, czy oferowany produkt lub usługa nadają się na międzynarodowe rozszerzenie. Należy starannie ocenić specyfikę kraju, w których chcemy rozwijać działalność gospodarczą. Każda firma powinna zaplanować swoje wejście na nowe rynki, przemyśleć najbardziej dostosowany model biznesowy. Należy sprawdzić każdy aspekt internacjonalizacji: specyficzne aspekty kultury kraju, język itd. Warto pamiętać o ewentualnym ryzyku internacjonalizacji.

Paneliści wspomnieli o pojęciu „market fit”, tj. dopasowanie produktu/usługi do rynku. To koncepcja, którą należy poznać, zrozumieć i zgodnie z którą należy podjąć działania, by produkt na nowym rynku odniósł sukces. „Market fit” jest ważny i stosowany w każdej branży. Dopasowanie do rynku jest największym czynnikiem decydującym o sukcesie lub niepowodzeniu firmy na rynku. Aby dostosować produkt/usługę do konkretnego rynku, należy ten rynek dobrze poznać: zrozumieć kulturę kraju, język, mentalność społeczeństwa.

Skip to content