Home Aktualności Rola instytucji kultury w świecie edukacji, turystyki i polityki – część II

Rola instytucji kultury w świecie edukacji, turystyki i polityki – część II

Economic Accelerator

W dyskusji panelowej „ Rola instytucji kultury w świecie edukacji, turystyki i polityki, która odbyła się podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu, udział wzięli: Paula Lis-Sołoducha (Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca), Artur Liudkovski (Dyrektor Domu Kultury Polskiej w Wilnie), Aldona Machnowska-Góra (Zastępczyni Prezydenta m.st. Warszawy) oraz Marta Trotsyuk (Założycielka Gallery 101). Moderatorem dyskusji był Maciej Piwowarczuk (Prezes Fundacji na rzecz Wielkich Historii).

Była to druga dyskusja na temat roli instytucji kultury na XXXII Forum Ekonomicznym w Karpaczu, podczas której: Aldona-Machnowska-Góra podzieliła się doświadczeniem z fundacji kulturalnej oraz wskazała na istotną rolę niepublicznych instytucji kultury na przykładzie Teatru Polonia i Och-Teatru w Warszawie.

Artur Liudkovski przedstawił Dom Kultury Polskiej w Wilnie jako instytucję samofinansująca się i centrum działalności polskiego życia w Wilnie. Marta Trotsyuk podzieliła się doświadczeniem założycielki galerii i prezesa stowarzyszenia galerii ukraińskich. Podkreśliła, że różne części Ukrainy mają różnorodną historię. Paula Lis-Sołoducha opowiedziała  o doświadczeniu instytucji organizującej spektakle i koncerty, ale także o promocji polskiej kultury zagranicą.

Moderator panelu przedstawił kluczowe element pierwszej dyskusji: instytucje kultury są przestrzenią dialogu, inspiracji i rozwijania kompetencji kulturowych. Dialog taki jest szczególnie istotny w kontekście rosnącej polaryzacji społeczno-politycznej w Polsce. Wspomniał też o hipotezie przedstawionej przez prelegenta pierwszego panelu – prywatyzacji instytucji kultury jako możliwej drogi rozwoju.

W dyskusji pokazano przede wszystkim rozmiar sektora kultury w Polsce: jest to 0,5 mln osób i 3,5% PKB. Ludzie chcą spędzać wolny czas z kulturą. Stąd należy decentralizować zarzadzanie kulturą i zwiększyć nakłady do 1,5 % PKB (Aldona Machnowska-Góra). Prelegenci poruszyli również temat kultury wysokiej: sponsorowanie kultury wysokiej nie jest zyskowne w tradycyjny sposób (wpływy z biletów pokrywają około 15 % przygotowania spektaklu).  Pytanie jakie pozostaje, to czy zysk z kultury wysokiej to tylko pieniądze. Marta Trotsyuk mówiła o kryzysowym zarzadzaniu kulturą, w warunkach wojny. Artur Liudkovski dał przykład jak duże wydarzenia popowe takie jak koncert zespołu Rammstein podnoszą na krótko i w znaczny sposób ceny hoteli i gastronomii.

Jakie są szanse rozwojowe instytucji kultury? Instytucje kultury mają być inkluzywne a dobra kultura broni się liczbą widzów. Istotną częścią pracy instytucji kulturowych jest też dyplomacja kulturowa. Polskie szkolnictwo artystyczne jest drogie i na światowym poziomie. Z sali padały pytania o rolę sztucznej inteligencji w instytucjach kultury. Finałem dyskusji było pytanie jak należy mierzyć sukces artystyczny? „Mierzyć sukces artystyczny trzeba przez dreszcze na widowni” odpowiedziała Paula Lis-Sołoducha.

Partnerem panelu było Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.

Skip to content